Logo-ul Algeco, un monument al patrimoniului nostru industrial | ALGECO

Logo-ul Algeco, un monument al patrimoniului nostru industrial

După nașterea Algeco, evoluția produselor modulare și emblematice ale mărcii, Algeco Franța abordează logotipul companiei. Este simplu: este aproape „intangibil”! Da, de la crearea sa, identitatea vizuală majoră a brandului nu s-a modificat decât foarte puțin. Iată explicațiile lui Jérémie Fesson, co-fondator al Graphéine, o agenție de consiliere în identitatea de brand și Directorul de Creație de la biroul din Paris.

De unde provin inspirațiile pentru logotipul Algeco?

Logo-ul Algeco este moștenitorul direct al esteticii geometrice universaliste a Bauhaus, faimoasa școală germană de arhitectură și arte aplicate, fondată de Walter Gropius în 1919. Stilul său este minimalist, deoarece „forma trebuie să urmeze funcția”. Bauhaus a susținut o învățătură care vizează democratizarea designului pentru a-l plasa în centrul vieții de zi cu zi pentru a-l face mai simplu, mai clar. Studenții săi s-au bazat, de asemenea, pe noi metode de producție industrială pentru producția de masă.

„Estetica modulară, atemporală de la Bauhaus”

„Estetica modulară, atemporală de la Bauhaus” (© Ilustrații : Graphéine)

 

Logo-ul Algeco este mai presus de toate un desen... intenționat! Stilul său se potrivește strâns cu cercetarea tipografică avangardistă și raționalistă a lui Herbert Bayer și Paul Renner, prin tipografia sa „Futura”. Forma alfabetului este cernută printr-o grilă metodică de construcție în care fiecare literă este obținută prin aranjarea formei bazelor, cum ar fi cercul și dreptunghiul. Prin urmare, logo-ul este puternic impregnat cu o mentalitate inovatoare și chiar „revoluționară grafic” la acea vreme.

Care sunt punctele forte ale logo-ului Algeco?

Este un bloc tipografic al cărui stil de inscripționare evocă produsul emblematic al Algeco: modulul prefabricat de 15 m2. Elementar și de bază ca o cărămidă Lego, induce ideea de jocuri, construcție și personalizare.

În plus, evident, acest logo, spre deosebire de oricare altul, transmite o identitate modulară hotărâtă, personalizată, construită cu precizie din mai multe forme geometrice simple. Acestea sunt combinate astfel încât să recreeze toate literele numelui mărcii. Și în blocuri solide, fiecare literă reprezintă un modul Algeco. Acest lucru oferă o estetică „brută”, dar în același timp „jucăușă” și „agilă”.

„Evidențierea caracterului modular al logo-ului Algeco. Prin descompunerea vocabularului formelor literelor, descoperim că litera C este modulul de bază pentru desenarea fiecărei litere.”

„Evidențierea caracterului modular al logo-ului Algeco. Prin descompunerea vocabularului formelor literelor, descoperim că litera C este modulul de bază pentru desenarea fiecărei litere.” (© Ilustrații : Graphéine)

 

Acest caracter personalizat aparține numai Algeco. El retranscrie literei valorile sale și asta în mod imediat. Acolo unde Nike își folosește emblema "Swoosh" pentru a-și completa mesajul brandului, Algeco spune totul prin formatarea „simplă” a numelui său.

De ce este acest logo atemporal?

Un brand își dovedește valoarea în timp: acesta este cazul logo-ului Algeco care a devenit „cult” de-a lungul deceniilor. Luați referința referințelor: sigla Coca-Cola. Nu vă pot spune dacă îmi place sau dacă este deosebit de bine desenat. Adevărat, stilul său nu este cu siguranță contemporan. Dar aceasta nu este problema siglei. Ceea ce Coca ... și Algeco au făcut bine este că recunoașterea identității lor este globală. Drept urmare, modificarea logo-ului lor ar rupe atașamentul emoțional al oamenilor față de brand.

 

Un logo bun este mai presus de toate o formă care durează în timp. Se remarcă, de asemenea, printr-o estetică distinctivă.

 

„Stilul tipografic modular are o mare revenire cu logo-ul următoarei adaptări hollywoodiene a romanului științifico-fantastic "Dune" al lui Frank Herbert (scris în 1965). Logo-ul utilizează un modul de bază apropiat într-o versiune „ușoară”. Rețineți că faimosul logo "worm" al NASA are, de asemenea, o structură cvasi-modulară care îi conferă un stil experimental și futurist” (© Ilustrații : Graphéine)

 

În acest sens, asistăm în prezent la o „renaștere” a logotipurilor proiectate în anii 70. Acestea au dispărut temporar în anii 2010, deoarece digitalul transforma profund economia și obiceiurile consumatorilor. Acest fenomen s-a amplificat foarte recent după un val de "Blanding" (pentru „branding igienizat”) în care multe mărci păreau să-și piardă sufletul schimbând logotipul istoric îndrăzneț cu un stil tipografic uniform și „sans serif”.

Interschimbabil și neutru, acesta a fost logo-ul de la începutul anilor 2020. Se pare că astăzi multe mărci își revizuiesc copia și se întorc la identități care corespund unei anumite „epoci de aur” asociate anilor ‘70. Revenirea la o perioadă sinonimă cu prosperitatea pentru o nouă generație anxioasă, care se luptă să se proiecteze în viitor cu pericolul ecologic și pandemic: nimic mai natural!

 

 

Deci Algeco a devenit mai mult decât un nume, datorită, în parte, logo-ului său?

Exact! La fel ca "Kleenex" sau "Frigidaire", marca Algeco este folosită în mod eronat ca nume comun pentru o construcție modulară în vocabularul popular. Nu este neobișnuit să auzi că se spune un "Algeco" - ceea ce ar trebui interzis în mod absolut, deoarece Algeco este o marcă înregistrată - atunci când vine vorba de un brand concurent.

 

 

Perpetuarea logo-ului Algeco îmbunătățește, de asemenea, istoria societății și protejează atemporalitatea mărcii. Reebok, Kodak, Nasa și, mai recent, Burger King au determinat reapariția unei versiuni „împrospătate” a versiunii din anii 70 a logo-ului lor. Acest lucru demonstrează că logo-ul este un patrimoniu formidabil al mărcii, capabil să dureze de-a lungul veacurilor dacă produsele și serviciile îl „urmează”. De asemenea, demonstrează că există riscul de a dori orbește să cedeze sirenelor modei, mai ales atunci când există deja o notorietate puternică și, prin urmare, o legătură emoțională puternică între un logo și publicul său. Logo-ul poate fi un obiect de o valoare inestimabilă care merită tratat cu cel mai mare respect, în lipsa ruperii unei relații.

 

„Algeco, un logo iconic” (© Ilustrații : Graphéine)

 

Acesta este cazul logo-ului Algeco, cu siguranță iconic, recognoscibil la prima vedere. Este, de asemenea, un punct de referință liniștitor zilnic. Designul său de impact, futurist și fără compromisuri evocă o imaginație puternică, în ton cu preocupările stilului nostru de viață din ce în ce mai mobil și conectat. De asemenea, se apropie de îmbrăcămintea și codurile grafice ale unei culturi urbane globalizate și putem gândi în mod rezonabil că va deveni un simbol de „credibilitate stradală” pentru noua generație.

Da, logo-ul Algeco este mult mai mult decât un obiect grafic: este un monument al patrimoniului nostru industrial.

 

În viitor, vom vedea sigla Algeco în spațiu? (© Ilustrații : Graphéine)

 

Îi mulțumim lui Jérémie Fesson pentru analiza rafinată a acestui logo de care suntem atât de mândri.